W dniach 13-26 kwietnia 2014 nauczycielka j. angielskiego i przyrody w naszej szkole- Pani Lucyna Próchniak była uczestniczką kursu ''Developing Oral Fluency in the Primary English Classroom” w Exeter, Wielka Brytania, w ramach projektu COMENIUS- Mobilność Szkolnej Kadry Edukacyjnej.

Pani Lucyna podzieliła się wspomnieniami i wrażeniami z wyjazdu. Zapraszamy do przeczytania tekstu i obejrzenia zdjęć.

 

Organizatorem kursu był International Projects Centre. Uczestnikami zajęć na kursach w IPC były osoby z wielu krajów europejskich. W mojej grupie było: 2 osoby z Polski, 4 z Turcji, 1 z Hiszpanii, 1 z Włoch, 1 z Niemiec i 1 z Francji.

Program kursu był ukierunkowany na doskonalenie płynności mowy w nauczaniu języka angielskiego dzieci w szkole podstawowej. Poza tym, stwarzał także szanse na rozwój własnych umiejętności językowych, poszerzenie wiedzy o nowe słownictwo, wyrażenia i idiomy. Zdobyłam wiele informacji na temat różnych systemów oświatowych w Europie, a szczególnie brytyjskiego. Wiedza ta ułatwi mi w przyszłości ewentualną współpracę z nauczycielami i szkołami z innych państw.

 

Zakwaterowanie u rodzin goszczących oraz inne okoliczności (dojazdy do szkoły, zakupy) stwarzały doskonałą okazję do sprawdzenia swoich kompetencji w sytuacjach codziennych.

Zajęcia prowadzone były codziennie od poniedziałku do piątku w godzinach 9.00-15.30 przez 2 doświadczone trenerki, które w przyjaznej atmosferze starały się przekazać jak najwięcej wiedzy.

Przywiozłam wiele autentycznych materiałów przydatnych w nauczaniu języka angielskiego i przyrody, mam nadzieję wykorzystać je w pracy z dziećmi.

 

Kurs  dawał możliwość poznania wielu ciekawych atrakcji turystycznych i przyrodniczych Wielkiej Brytanii. Organizator zadbał o to, abyśmy zwiedzili pod opieką niesamowitego przewodnika Tintagel oraz ruiny zamku Króla Artura, wybrzeże Oceanu Atlantyckiego, „ czerwony” brzeg klifowy w Sidmouth , urokliwe ogrody w Dartington, Dartmouth oraz małą miejscowość rybacką Topsham, gdzie mieliśmy okazję spróbować oryginalnego, tradycyjnego dania Brytyjczyków „fish and chips”.

Niezapomniane wrażenia pozostaną we mnie po całodniowej wycieczce do Parku Narodowego Dartmore. Rozległe wzgórza, które zdobywaliśmy, niepowtarzalna roślinność i niesamowite widoki oraz dowcipne opowieści przewodnika Rogera, doskonale wpisywały się w moje potrzeby osobiste i zawodowe(nauczanie przyrody i języka angielskiego).

 

Jestem zauroczona tymi miejscami. Mój dwutygodniowy pobyt w Exeter uważam za bardzo udany. Dzięki niemu rozwinęłam swój warsztat pracy oraz wróciłam bogatsza o nowe wrażenia i doświadczenia. Bardzo polecam korzystanie z możliwości jakie daje program Erasmus!

 

Program Erasmus+ wszedł w życie 1 stycznia 2014 r. i zastąpił dotychczasowe programy:  „Uczenie się przez całe życie” (min. Comenius).Realizacja programu zaplanowana jest na siedem lat, czyli do roku 2020. Program Erasmus+ oferuje wsparcie finansowe dla instytucji i organizacji działających w obszarze edukacji i szkoleń, młodzieży oraz sportu w Europie. Odpowiadając na wyzwania nakreślone przez dokumenty strategiczne europejskiej polityki (przede wszystkim strategię Europa 2020), program ma się przyczyniać do rozwijania umiejętności jego uczestników oraz zwiększania ich szans na zatrudnienie, a także modernizacji systemów edukacji, szkoleń i wspierania młodzieży.

W praktyce program Erasmus+ umożliwia zagraniczną mobilność – wyjazdy w celach edukacyjnych (np. podjęcia studiów lub pracy, odbycia szkoleń lub zaangażowania się w wolontariat) uczniów, studentów, kadry edukacyjnej i pracowników młodzieżowych oraz wspiera budowę partnerstw pomiędzy uniwersytetami, szkołami wyższymi i średnimi, przedsiębiorstwami i organizacjami non-profit  na rzecz wzmacniania innowacyjności i budowania wiedzy.

Lucyna Próchniak