- Szczegóły
- Zofia Kamińska Dobrzyńska
- Kategoria: Zespół klas I - III
- Odsłony: 6268
Potrzeby zaliczane są do podstawowych mechanizmów aktywizujących ludzkie działanie. Ich hierarchia i sposób zaspokajania stanowią o stylu życia człowieka.
Wśród potrzeb psychicznych, określanych też potrzebami wyższego rzędu, mieści się potrzeba przeżyć estetycznych. Przejawia się ona w szukaniu kontaktów z książką, muzyką, malarstwem i innymi wytworami kultury i sztuki.
Pozytywne oddziaływanie muzyki na człowieka akcentowano już w starożytności . Arystoteles twierdził, że wpływa ona na uszlachetnienie obyczajów i z pewnością nie był odosobniony w swoich poglądach.
Beethoven nie zawahał się nadać muzyce wyjątkowej rangi, definiując ją jako potrzebę narodów. Przez wieki, aż do czasów obecnych, doceniana jest jako wyjątkowe źródło głębokich przeżyć i doznań estetycznych.
Współcześni pedagodzy przypisują muzyce doniosłą rolę. Są zgodni, że systematyczny kontakt z odpowiednio dobraną muzyką wpływa bardzo korzystnie na wszechstronny rozwój dziecka. Dostarcza pozytywnej energii ,rozwija wrażliwość i wyobraźnię, bawi, wzrusza, uaktywnia myślenie i pamięć, zaspakaja potrzebę ekspresji, inspiruje twórczo.
Niestety, polska szkoła oferując uczniowi zaledwie jedną godzinę w tygodniu przedmiotu zwanego muzyką i ubogie wyposażenie w pomoce dydaktyczne, nie spełnia oczekiwań wielu nauczycieli w tym zakresie.
W kontekście rozbieżności między potrzebami dziecka a ograniczonymi możliwościami ich zaspakajania przez nasz rodzimy system oświaty, niezmiernie cieszy fakt, że na przestrzeni ostatnich dwóch lat uczniowie naszej szkoły mogą wzbogacać swoją osobowość poprzez dodatkowy kontakt z muzyką.
Pomysłodawcą i współorganizatorem szeregu różnorodnych przedsięwzięć jest muzyk p. Bogdan Lipiński.
Czytaj więcej: O wychodzeniu naprzeciw potrzebom dziecka- – słów kilka