Strona projektu "Angielski dla każdego"
Counter
7508
Visit Today : 10
Visit Yesterday : 32
This Month : 431

Nauczyciele-uczestnicy projektu szkolili się na Malcie

 

Pięcioro nauczycieli ze Szkoły Podstawowej Kurowie, w ramach projektu Erasmus Plus „Angielski dla każdego”, od 16 do 27 lipca uczestniczyło w międzynarodowych szkoleniach metodyczno-językowych w Link School of English w Swieqi.

Przygotowania

– Po pierwszym pobycie na zagranicznym szkoleniu w Wielkiej Brytanii 4 lata temu, chciałam kontynuować tę formę szkoleń. Nie jest łatwo napisać dobry projekt, który byłby zaakceptowany przez Narodową Agencję Programu Erasmus Plus. Wymaga to ogromu pracy, czasu, determinacji. Po kilku miesiącach starań wysiłki zostały docenione. Nasz projekt „Angielski dla każdego” zaakceptowano do realizacji – mówi Lucyna Próchniak, koordynator projektu. – W pracy nad koncepcją projektu zależało mi na stworzeniu czegoś „skrojonego” na potrzeby naszej szkoły. Chciałam zaangażować nauczycieli, nie tylko językowców, do podjęcia wyzwania, jakim było szkolenie zagraniczne, aby w przyszłości mogli stosować elementy języka angielskiego w swojej pracy zawodowej. Podjęło się go 5 nauczycieli.

O projekcie

W projekcie biorą udział: Lucyna Próchniak – nauczyciel przyrody i angielskiego, Agnieszka Pękala – nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, Zofia Kamińska-Dobrzyńska – logopeda z kwalifikacjami do nauczania angielskiego w klasach młodszych, Alina Panecka – nauczyciel matematyki oraz Sylwester Byzdra – nauczyciel informatyki. Ideą projektu jest rozwój profilu zawodowego nauczycieli poprzez wzrost kompetencji językowych kadry oświatowej: językowców i nauczycieli innych przedmiotów, w celu zwiększenia kompetencji kluczowych uczniów. Termin szkoleń został zaplanowany w czasie wolnym od zajęć szkolnych tak, by nauczyciele i uczniowie mogli bez przeszkód realizować plan dydaktyczny.

Szkolenia na Malcie
Nauczyciele wybrali szkolenia na Malcie, ponieważ ten najmniejszy kraj Unii Europejskiej, położony na wyspach Morza Śródziemnego, słynie z organizacji wielu kursów językowych, przeznaczonych zarówno dla młodzieży, dorosłych oraz różnych grup zawodowych, w tym dużej grupy nauczycieli z całego świata. Malta była przez 164 lata częścią Imperium Brytyjskiego. Dziś angielski jest tu wszechobecny.

Uczestnicy odbyli dwutygodniowe kursy: „Doskonalenie umiejętności językowych nauczycieli z wykorzystaniem koncepcji i metod CLIL (Zintegrowanego Kształcenia Przedmiotowo-Językowego)”, „Doskonalenie zawodowych umiejętności językowych nauczycieli i praktyczne wykorzystanie TIK (Technologii Informacyjno-Komunikacyjnych)” oraz „Doskonalenie umiejętności posługiwania się językiem angielskim”.

Kultura Malty

Poza szkoleniami nauczyciele znaleźli czas na poznawanie kultury tego urokliwego kraju. Domy z żółtego piaskowca, spalona słońcem trawa i ogrody z kaktusami to charakterystyczny krajobraz Malty, kontrastujący z polskim pejzażem. W środku domów mieszkalnych dominował marmur i płytki sprawiające wrażenie chłodu. Wśród wielu odwiedzanych miejsc znalazła się Mdina (Miasto Ciszy) – pierwsza stolica Malty i obecna – Valletta – najmniejsza i najbardziej nasłoneczniona stolica Europy, najpiękniejszy bastion i jednocześnie – Europejska Stolica Kultury 2018. Od strony morza otaczają ją mury obronne. Miasto ma wiele urokliwych, wąskich uliczek, które wznoszą się ku górze, by za chwilę prowadzić w dół. Piękną i charakterystyczną cechą kamienic są tu kolorowe wykusze.

              


– Zachwyciła nas Błękitna Laguna na wyspie Comino, plaża z pomarańczowym piaskiem w Ramla Bay, cudowne klify i jaskinie na wyspie Gozo oraz księżycowy krajobraz w Zatoce św. Pawła – opowiada Zofia Kamińska-Dobrzyńska.

Podczas ostatniego weekendu odbyła się wycieczka na Sycylię. Podziwiano cudowne widoki morza, gór i krętych ścieżek w Taorminie oraz najwyższy w Europie stożek wulkaniczny Etna.

Nie zabrakło też degustacji maltańskich potraw, np. pastizzi – przysmaku z ciasta francuskiego najczęściej z nadzieniem serowym (ricotta) lub musem groszkowym, „maltese plater” – talerza pełnego smaków czy bruschetty, czyli skropionych oliwą grzanek z kromek razowego pieczywa z pomidorami, bazylią i czosnkiem.

Z pełnym przekonaniem polecamy innym nauczycielom tak intensywną formę doskonalenia zawodowego. Zagraniczne szkolenia dają duże możliwości zdobycia nowej wiedzy i wymiany doświadczeń między nauczycielami z różnych krajów. Warto z nich korzystać! – przekonuje koordynator projektu.

Efekty szkoleń

Dzięki zdobytym przez uczestników szkoleń umiejętnościom w nowym roku szkolnym uczniowie wezmą udział w różnych działaniach związanych z projektem. Będą to zajęcia pozalekcyjne, pojawią się nowe metody i narzędzia pracy na lekcjach (metoda CLIL, nowe wykorzystanie narzędzi TIK), konkursy, zajęcia terenowe, wystawy, prezentacje dla młodszych kolegów, prowadzenie blogów itp.

Opinie uczestników

Wybrałam kurs CLIL (Zintegrowane Nauczanie Językowo-Przedmiotowe), ponieważ jako nauczyciel języka angielskiego zamierzam tę metodę wprowadzić na dodatkowych zajęciach rozwijających kreatywność uczniów. Dzięki niej uczniowie przyswajają wiedzę o świecie po angielsku. W praktyce oznacza to, że w sposób naturalny uczą się języka. Ta forma szkoleń jest mniej rozpowszechniona w środowiskach wiejskich. Stanowi to niepowtarzalną szansę na weryfikację dotychczasowej wiedzy, zdobycie nowych doświadczeń, porównanie systemów edukacyjnych w Europie, a przede wszystkim przełamywanie różnych barier.

Lucyna Próchniak

Wybrałam kursy: „Doskonalenie zawodowych umiejętności językowych nauczycieli i praktyczne wykorzystanie TIK (Technologii Informacyjno-Komunikacyjnych)”
oraz „Doskonalenie umiejętności posługiwania się językiem angielskim”.

Szczególnie interesujące są dla mnie zajęcia pokazujące, jak wykorzystać na zajęciach nowe technologie. 17 lipca przypadał Międzynarodowy Dzień Emotikona. Z tej okazji rozwiązywaliśmy zadania z wykorzystaniem bardzo popularnych obrazków, powstałych ze znaków interpunkcyjnych ułożonych tak, by przypominały wyrażane przez nas emocje. Wyszukiwaliśmy teksty dla uczniów i projektowaliśmy nasze własne emotki.

Zaskoczyła mnie tematyka zajęć dotyczących kultury Malty. Rozmawialiśmy o mrocznej turystyce (dark tourism), czyli odwiedzaniu miejsc masakr, morderstw, katastrof, grobów idoli czy pól bitewnych. Oglądaliśmy zdjęcia nawiedzonych miejsc na Malcie, które przyciągają turystów. Słuchaliśmy legend o maltańskich stworach z koszmarów. Najsympatyczniejszym z nich jest Imp – chochlik, który chowa lub przestawia drobne rzeczy, jest też sprawcą przejęzyczeń.

Zofia Kamińska- Dobrzyńska

Wspólnie z Agnieszką i Aliną uczestniczyłem w kursie: „Doskonalenie umiejętności posługiwania się językiem angielskim”. Kontakt z żywym językiem w tej szkole spowodował, że płynniej mówię i piszę po angielsku. Bez żadnego problemu jestem w stanie uzyskać odpowiedź na pytania, które zadaję. Dzięki temu aktywnie uczestniczę w anglojęzycznych forach dyskusyjnych i nawiązuję kontakty z przyjaciółmi z innych krajów. Zdobyte umiejętności wykorzystam zarówno przy rozwijaniu strony internetowej szkoły, jak i podczas pracy z uczniami. Bez żadnych obaw mogę również korzystać z anglojęzycznych platform.

Sylwester Byzdra

Zanim tu przyjechałam, w ramach tego samego projektu, odbyłam półroczny kurs angielskiego w Polsce. Zastanawiałam się, czy dam sobie radę. Obawy okazały się bezpodstawne. Miałam wyjątkową okazję uczyć się języka w kraju, gdzie wszyscy mówią po angielsku. Tak naprawdę uczyłam się 24 godziny na dobę. Osłuchiwałam się z językiem na ulicy, w sklepie, w autobusie, podczas posiłków. Zakwaterowanie u angielskiej rodziny sprzyjało konwersacjom na temat życia codziennego. Kurs, który wybrałam, zapewnił mi rozwój umiejętności językowych i komunikacyjnych oraz współpracę w międzynarodowej grupie. Byli ze mną Włosi, Hiszpanie, Rosjanie, Niemcy i Kolumbijczyk.

Alina Panecka

Wyczekiwany przez nas wyjazd na Maltę okazał się pewnego rodzaju testem znajomości angielskiego. Wyuczony język książkowy ma w rzeczywistości niewiele wspólnego z językiem codziennym. Ogromną barierą była dla mnie wymowa, jednak konieczność komunikowania się na wyspie sprawiła, że byłam w stanie poradzić sobie w każdej sytuacji, nawiązać rozmowę w sklepie, restauracji, w środkach komunikacji oraz z gospodarzami domu.
Moim zdaniem, konwersacje są jedną z najlepszych form zajęć językowych w szkole. Pokonanie bariery mówienia po angielsku to dla mnie najważniejszy cel podróży na Maltę. Nawiązane kontakty będą pomocne podczas współpracy w realizacji kolejnych projektów eTwinning lub Erasmus Plus w przyszłości.

Agnieszka Pękala

Uczestnicy projektu Erasmus Plus „Angielski dla każdego”